Training

De training

In acht wekelijkse bijeenkomsten van twee en een half uur en tijdens een stilte-dag wordt er geoefend om bewust en zonder oordeel, aandacht te geven aan dit moment.

Oosterse mindfulness en yoga  oefeningen worden verbonden met Westerse psychologie. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de acht weekse mindfulness training tot een van de meest effectieve instrumenten behoort voor het verminderen van stress of depressie en het kunnen omgaan met pijn of ziekte. Als je zelf regelmatig de oefeningen blijft doen, leer je effectiever omgaan met stress, pijn en ongemak. Ook ervaar je meer de rijkdom van dit moment.

Mindfulness is een training in aandacht. De vaardigheid van het aandacht geven aan het huidige moment kun je je eigen maken door bepaalde daarop gerichte yoga en meditatie oefeningen te doen.

Tijdens de cursus kan gebruik worden gemaakt van audiobestanden met geleide meditaties, die kunnen helpen bij het tegengaan van onrust en ongemak. De audio- bestanden en de werkmap zijn bij de kosten  van de training inbegrepen.

Er wordt een werkmap gebruikt van het Radboud Universitair Medisch Centrum (UMC) waarin oefeningen staan en een uitgebreide uitleg wordt gegeven over wat we oefenen.

Voor wie is de training?

Mindfulness training is voor iedereen die bereid is om op een nieuwe manier naar eigen patronen te kijken en daarmee iets wil bijdragen aan de kwaliteit van zijn of haar leven. Misschien wil je leren om anders om te gaan met pijn of stress, of meer bewust en intenser te genieten van het leven en van het omgaan en communiceren met je omgeving.  Het zou kunnen dat sommigen na afloop van de training belangstelling hebben om door te gaan met meditatie in een groep. Je bent van harte welkom om een keer mee te zitten op woensdag avond bij Zengroep Haarlem.

Van deelnemers wordt verwacht dat ze gemotiveerd zijn. Dagelijks oefenen is  belangrijk want de regelmaat en intensiteit van je oefenen bepaalt het beoogde effect, zoals:

  • minder piekeren dus niet steeds maar met (dezelfde) gedachten bezig te zijn;
  • beter omgaan met allerlei emoties, pijn en verdriet;
  • meer momenten vinden van genieten, rust en inkeer;
  • bewuster ieder moment beleven;
  • sneller weer energie hebben;
  • vriendelijker zijn naar jezelf en je omgeving;
  • beter  grenzen kunnen aangeven.

De eerstvolgende training van achtweken

De eerstvolgende training start op maandag 23 april 2018 en vindt wekelijks plaats tot en met maandag 18 juni 2018 (geen les op tweede pinksterdag 21 mei). De trainingen zijn van 19.30 tot 22.00 uur. Bij de training hoort een stilte-dag, die plaatsvindt op zondag 10 juni van 10.00 tot 16.00 uur. Een trainingsgroep bestaat uit ongeveer 4 tot 6 personen, zodat maximaal ruimte kan worden gegeven aan de groepsdynamiek (bijvoorbeeld het uitwisselen van ervaringen) maar dat er ook  voldoende ruimte is voor persoonlijke begeleiding. Voorafgaand aan de training is er een individueel intake gesprek dat vertrouwelijk is. Tijdens dat gesprek is er ruimte voor al  je vragen en zal ik je nog meer toelichting geven.

  • elke maandagavond 23 april tot en met 18 juli
  • van 19.30 tot 22.00 uur
  • stilte-dag op zondag 10 juni van 10.00 tot 16.00 uur
  • kosten: 395,- euro
  • maximaal 6 deelnemers
  • vooraf een individueel gesprek

 

Introductie avond

Om te onderzoeken of mindfulness en meditatie iets voor je is, kun je eerst meedoen aan een introductie avond op:

  • donderdag avond 12 april
  • van 19.45 tot 21.00
  • kosten:  20,- euro
  • groepsgrootte: maximaal 6 personen

 

Individuele training

Het is ook mogelijk om individuele training te volgen. Als je dat wilt kun je daarover contact opnemen met Tine.

Meer informatie

 Voor meer informatie over de training is Tine Proper bereikbaar op tel. 06-45672951 of per e-mail op info@mindfulnessenmeditatiehaarlem.nl.