Mindfulness

Mindfulness kan de kwaliteit van je leven verbeteren

Vooral bij stress, pijn of ziekte komen we soms vast te zitten in belemmerende patronen van reageren. Met als mogelijk resultaat: een gevoel dat je geleefd wordt, dat je er niet bij bent en dat je niet kunt genieten van de mooie momenten in je leven. Mindfulness nodigt je uit om zonder oordeel naar dit moment te kijken, zodat je jezelf niet tekort doet in het zien van allerlei mogelijkheden die zich aan je voordoen. Je gaat handelen vanuit aandacht en daarmee kun je betere keuzes maken bij het aangaan van de uitdagingen van het leven. Aandacht geven is een vaardigheid. Als je die vaardigheid  oefent, ga je minder  ‘piekeren’ en vergroot  je je mentale veerkracht.

De resultaten van mindfulness beoefening ga je in de loop van de training voelen. Ze zijn ook objectief waarneembaar: op hersenscans is te zien dat mindfulness en meditatie positieve veranderingen teweeg brengen in delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor gevoelens van stress en angst.

Waar je aandacht is, daar ben je.

Mindfulness gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Volledig bewust van de huidige ervaring en in openheid opmerken wat er gaande is. Je kunt leren om bij de huidige ervaring te blijven en de rijkdom te proeven van dit moment. Onze geest kan stil worden, een en al aandacht zijn. Als je die aandacht kunt sturen, kun je afstand nemen van allerlei gedachtepatronen in je hoofd. Daardoor zul je je beter kunnen concentreren. Omdat je rustiger wordt, kun je je beter ontspannen. Zo zal de kwaliteit van je leven verbeteren.

De pijlers van de beoefening van aandacht zijn:

  1. Niet oordelen
  2. Geduld
  3. Eindeloos beginnen
  4. Vertrouwen
  5. Niet streven
  6. Accepteren
  7. Loslaten                                                                                                                                                              

Wat zeggen oud-cursisten over de training en over de trainer?

  • ’Ik heb meer aandacht voor dingen gedurende de dag en heb de samenhang leren inzien van gevoel, gedachten en gedrag. Echt een verrijking van mijn leven!
  • ’Ik ben beter in staat om mijn gedachten tot rust te brengen en gebruik daarvoor de adem als anker’
  • ‘De lessen waren uitnodigend, met humor en het voelt veilig. Ik heb dagelijks profijt van wat ik heb geleerd.’
  •  ’Tine komt wijs en kundig over; ze heeft een fijne stem, wat zeker helpt bij het zelf oefenen van de meditaties. Ik luister er graag naar. Ze heeft voor iedereen en alles wat er wordt gezegd haar volle aandacht.’