Doel Mindfulness

Doel van mindfulness

We hebben geleerd om bij veel dingen die we ondernemen resultaat gericht te zijn: met mindfulness hoeven we juist geen speciaal doel te bereiken.

Met allerlei oefeningen creëren we een voedingsbodem voor verandering zonder dat we sturen naar een bepaald resultaat. Veranderingen kunnen ontstaan vanuit ruimte en bewustwording. Je leert om simpelweg op te merken wat er is en dat ook te erkennen. Het helpt je om de ervaring niet meteen te veroordelen of te willen veranderen of te verbeteren. Je leert  manieren vinden om niet meteen in automatische patronen van reageren te vervallen. Dat kun je niet van de ene op de andere dag. We moeten dat oefenen en dat kost tijd. Na acht weken heb je kunnen leren om vrijer in je leven te staan en anders met je problemen om te gaan. Met meer ruimte en meer bewustwording. Daarmee leer je ook beter je grenzen bewaken.

Van de doe- naar de zijn- modus

In ons dagelijks leven zijn we meestal in de doe-modus.  Dat is natuurlijk ook nodig voor het verloop van allerlei praktische zaken. De doe-modus houdt voortdurend in de gaten of onze handelingen het gewenste effect hebben en past de acties aan daar waar het nodig is.

Maar helpt die houding ook bij emotionele problemen, bij ziekte, pijn, angst of werkdruk?  Als je in de doe-modus blijft bij deze situaties dan kun je terecht komen in langdurig piekeren over jezelf,  je kunt gaan vastzitten in het hebben van kritiek op anderen of op jezelf. De vraag kan opkomen waarom je niet gelukkig bent of waarom dingen je overkomen en de gevolgen van dat alles.

De zijn-modus is een andere wijze van weten dan het denken en oplossingsgericht zijn van de doe-modus. De zijn-modus kenmerkt zich door een houding van aandachtig zijn, bewust aandacht geven aan dit moment, zonder oordeel. In de zijn-modus verschuift de aandacht van de verander modus naar de acceptatie modus. Je kunt ‘zijn’ met wat er is.